Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
janek
IB-Noob
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto 20:32, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
dopiero w srode za tydzien chyba Dlatego nie rozumiem czemu ludzie juz sie teraz ucza. Chociaz niektorzy moze po prostu to lubia, jak prawdziwe ibiki.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
russel
Average Forum Writer
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: stond
|
Wysłany: Wto 20:59, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Wiesz, są też ludzie którzy lubią kozy ;]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
XAV
Bachelor
Dołączył: 24 Wrz 2008
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 2/5 Skąd: Poznań, Łazarz
|
Wysłany: Wto 21:55, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Wydawało mi się, że jest jutro (12). Sorka
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
russel
Average Forum Writer
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: stond
|
Wysłany: Wto 23:02, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Skrzynka piwa i masz wybaczone
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
darkruller
Admin
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gostyń/Poznań
|
Wysłany: Śro 18:26, 12 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Sprawdzian za tydzień 19.11.2008!
Dla wszystkich niedoinformowanych. Mamy przygotować notatkę (o ile dobrze pamiętam!) z klasycyzmu i romantyzmu. Wieczna chwała i nowa ranga temu, kto zechce puścić taką notatkę na forum do następnej środy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Veritas
Executive Chief of IB Class Forum
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kalisz
|
Wysłany: Śro 21:23, 12 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Klasycyzm pojawił się już w renesansie, a następnie występował równolegle do baroku, czyli od XVII wieku do końca wieku XVIII, w niektórych krajach trwał do lat 30. następnego stulecia, a nawet dłużej. Styl ten szczególnie nawiązywał do antyku. Zmodyfikowany klasycyzm przeradzał się czasem w eklektyzm końca XIX wieku. Klasycyzm jako styl panował w epoce oświecenia. Najpełniejszy rozkwit klasycyzmu nastąpił pod koniec XVIII wieku i w pierwszej ćwierci wieku XIX.
Cechy klasycyzmu:
* wzorowanie się na tematyce i architekturze starożytnej Grecji i Rzymu (rzymski Panteon i Partenon w Atenach)
* chęć wiernego odwzorowania elementów dekoracji, stroju czy architektury Antyku
* statyka zamiast dynamizmu
* oszczędność wyrazu
* spokój - przeciwieństwo barokowej ekspresji
* uwypuklenie cnót obywatelskich w przeciwieństwie do rokokowej frywolności
* obraz idealistyczny
* kształt ważniejszy niż barwa
* tematyka moralizatorska, często propagandowa (np. Jacques-Louis David Śmierć Marata)
* ukazywanie momentu przed ważnym wydarzeniem lub akcją (np. Jacques-Louis David Przysięga Horacjuszy)
* używanie silnego strumienia, "snopu" światła (np. Jacques-Louis David Śmierć Sokratesa)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Veritas
Executive Chief of IB Class Forum
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kalisz
|
Wysłany: Śro 21:25, 12 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Barok – główny kierunek w kulturze środkowo-i zachodnioeuropejskiej, którego trwanie datuje się na zakres czasowy: od końca XVI wieku do XVIII wieku. Barok obejmował wszystkie przejawy działalności literackiej i artystycznej, a także filozofię i architekturę. U jego podstaw leżał sprzeciw wobec renesansowego klasycyzmu, głęboka religijność, mistycyzm i egzystencjalny niepokój.
Najważniejszymi cechami baroku są:
* bogactwo środków
* oryginalność
* kontrast
* ruch
* patos
* emocjonalność
* łączenie różnych elementów
* nawiązywanie do kultury ludowej, współczesności i codzienności
* tematyka religijna i mitologiczna
* dynamika
* ekspresja, teatralność
* znaczna rola koloru
* posługiwano się alegorią i personifikacją
* światłem wydobywano dominantę (czyli motyw najważniejszy)
* w kompozycji dominują kierunki ukośne
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
darkruller
Admin
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gostyń/Poznań
|
Wysłany: Pon 17:41, 17 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Czy jest ktoś na tyle zdolny, żeby przygotować ściągę dla całej klasy?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
franklin
Average Forum Writer
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z dupy
|
Wysłany: Pon 22:17, 17 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
luzno, przeciez widzicie jak wygladaja lekcje. sprawdzian to jedno wielkie chamskie zwalanie. przynajmniej w wykonaniu klasy a.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Veritas
Executive Chief of IB Class Forum
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kalisz
|
Wysłany: Wto 20:48, 18 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Przygotowujemy pomoce do sprawdzianu:
Tu jest część pierwsza: Starożytność (parafraza notatek które mam skserowane)
[link widoczny dla zalogowanych]
Część druga niedługo
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Veritas dnia Wto 20:51, 18 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
darkruller
Admin
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gostyń/Poznań
|
Wysłany: Wto 21:22, 18 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
SZTUKA ŚREDNIOWIECZNEJ EUROPY
Renesans Karoliński- odn. Idei Ces. Zach.-Rzymskiego; Karol Wielki Akwizgran; przełom VII i IX w.; powrót do wzorców ant., odnowienie klas. Łaciny
Romanizm (X-XIIw.) – naczelną zasadą teocentryzm (koncentracja na Bogu), KOŚCIÓŁ - Plan, zwany inaczej rzutem, przypomina krzyż, Oś pionową tego krzyża stanowi nawa główna, przechodząca w miejsce ołtarzowe zwane prezbiterium, zakończone prosto albo też półkolistym wgłębieniem, zwanym absydą; małe okna (zwieńczone pełnym łukiem), grube mury, ciemne wnętrza, sklepienia (kolebkowe, krzyżowe, krzyzowo-zebrowe), kopułowe; freski, czyli malowidła wykonywane na tynku jeszcze przed jego wyschnięciem. Np. Kolegiata Tumie pod Łęczycą, Kolumny ze Strzelna (XII w. – 2 figuralne o 2 geometryczne), Drzwi gnieźnieńskie (XIIw.), Katedry: w Bumbergu, w Pizie, w Wormacji, w Gnieżnie; BIBLIA Pauperum – wykładanie B. za pomocą rzeźby i malarstwa.
Gotyk – 1144 (Francja) XII-XVw. (Polska XVI w.) Od XII do XV wieku; nazwa pochodzi od nazwy germańskiego plemienia Gotów, choć gotyk narodził się we Francji. Strzelistość, system filarowo-żebrowy, gotyckich filarów wybiegają u szczytu ceglane lub kamienne łuki zwane żebrami, masywne kamienie ściany, ściany prawie całe zajęte przez okna, witraże, kompozycje z kolorowych szybek ułożone tak, że przedstawiały postacie świętych, a niekiedy nawet całe sceny z PŚ ST i NT., rozety PRZYKŁADY: Katedry: w Kolonii, w Reims, w Wenecji, ratusz we Wrocławiu, dziedziniec Collegium Maius w Krakowie. RZEŹBA: Ołtarz Wita Stwosza (1477-1489), pośw. Naj. M. Pannie; MALARSTWO ścienne; kaplica król. W Lublinie, Giotto „Opłakiwanie”, Simone Martini „Zwiastowanie”;
Renesans – 1440, 1453, 1492, 1517, koncentracja na humanizmie ->wartość i godność, antropocentryzm ->człowiek w centrum wszechświata, rozwija się mecenat.
Florencja, Rzym – Santa Maria Novella (Florencja)
- tympanon (trójkątne zwieńczenie), - wieże są strzeliste, - symetrycznie, porządek
Donato Bramante, Tempietto <- wpływ antyku
Andrea Palladio, Villa Rotonda <- na planie krzyża greckiego, założenie centralne
Masaccio „Trójca Święta” (fresk) 1425, Andrea Mantegna „Martwy Chrystus” 1490, „Narodziny Wenus” Sandro Boticelli, „Stowrzenie Adama”, „Sąd Ostateczny”, Dawid – Michał Anioł, Leonardo da Vinci – stosuje perspektywę, przenikanie się barw, dzieła bogate w symbole, budowanie iluzji, np. Dama z łasiczką, Ostatnia Wieczerza, Madonna wśród skał, Mona Lisa.
Rafael „Madonna Sykstyńska”, „Szkoła Ateńska”,
Hans Holbein „Ambasadorowie”
Albrecht Durer „autoportret”, „Czterech jeźdźców Apokalipsy”
Perspektywa linearna, perspektywa zbieżna - to technika umożliwiająca przedstawianie rzeczywistości na płaskiej powierzchni, tak aby sprawiała wrażenie głębi. Zasady perspektywy linearnej jako pierwszy opracował w XV wieku architekt florencki Filippo Brunelleschi.
Barok (1545 na Soborze Trydenckim rodzi się kontrreformacja, obok sztuki Kościoła Katolickiego rozwija się sztuka protestancka), I poł. XVIII w. – Rokoko
IL GESU (Giacomo Della Porta) 1575-84 – spływy wolutowe, nisze z rzeźbami, tympanon z półkolem, pilastry (ustawiony przy ścianie nieco występujący filar pełniący funkcję ozdobną i wspierającą).
Gianlorenzzo Bernini – San Adrea de Quinante (repr. Wejście, na planie elipsy), Kolumnada na Placu św. Piotra
Malarstwo: gra złudzeń, malarstwo iluzjonistyczne, Peter Paul Rubens (1577-1640) „Rubensowskie kształty”
Michelangelo Caravaggio („Złożenie do grobu”, „Nawrócenie św. Pawła”, caravaggionizm (kontrast światła i cienia, światło mistyczne)
Georges de la Tour („Pokutująca Maria Magdalena”)
Vermeer van Delft („Dziewczyna z perłą”
Rembrandt (zrównoważone kolory, prawie monochromatyczne, ciepłe barwy) „Hieronim i pracowni”
Diego Velazquez (malarstwo dworskie)
Gianlorenzo Bernini („Ekstaza św. Teresy”)
Barok protestancki – charakter realistyczny, życie codzienne, martwa natura i pejzaż jako samodzielne motywy, rubensowskie kształty, światło pada w najważniejsze części obrazów, zagadkowość, teatralnośc; (np. Rembrandt z Żoną, Straż nocna, Zuzanna i starcy – Rembrandt)
Barok świecki – zabytki: rezydencja Króla Ludwika XIV, pałac w Wilanowie, pałac Koniecpolskich
Renesans w Polsce (XVI w.) – Wawel (dziedziniec), Kaplica Zygmuntowska (Bartłomiej Berecci); pilastry, kopuła, figury symetryczne, Santi Gucci (Pałac w Baranowie Sand.); attyki, Ratusz w Zamościu (Bernardo Murando) II poł. XVI w., Poznań: ratusz, kamienice
Barok w Polsce
Sarmatyzm – czerpie z kultury tureckiej, wschodniej ->> od starożytnych Sarmatów, którzy musieli być przodkami bogate uczty, wystawne życie, galanteria wobec kobiet, umiłowanie wolności, kwieciste oracje
Epitafia
Portrety trumienne – na blasze (miedź/cyna), kształt – przekrój trumny, niezwykły realizm, a wręczx naturalizm, unikatowe w Europie, na gładkim tle, + herb; proste w formie.
Seicento - okres w historii sztuki renesansu włoskiego przypadający na XVI wiek; nazwa związana z rokiem 1500, będącym początkiem cinquecenta. Uwaga twórców skoncentrowana była głównie na ciele ludzkim, szczególnie na akcie. Proporcje ciała w dziełach sztuki były bardziej masywne niż w poprzednim stuleciu, a pozy i ruch bardziej skomplikowane. Postaci przedstawiane były w antycznych szatach, a strój współczesny pojawiał się jedynie na portretach.
Sfumato - (wł. sfumato = zadymione, mgliste, cieniowane) — w malarstwie olejnym łagodne przejścia z partii ciemnych do jasnych, dające mgliste, "miękkie" efekty kolorystyczne. Technika ta wykorzystywana była m.in. przez Rafaela Santi oraz Leonarda da Vinci
Kanon – pewne reguły, zasady, których przestrzeganie pozwala zaliczyć dzieło do danego rodzaju sztuki itp.
Łuk triumfalny – brama ozdobiona scenami wojennymi itp. Budowana na cześć wodzów i cesarzy, by podkreślić ich wielkość.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Veritas
Executive Chief of IB Class Forum
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kalisz
|
Wysłany: Wto 21:53, 18 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Dla leniwych:
[link widoczny dla zalogowanych]
Wersja całości gotowa do wydruku
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Qvadrat
Average Forum Writer
Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Posen, The City out of Spite.
|
Wysłany: Wto 22:06, 18 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Mad props, really.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|